BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, May 22, 2010

Sup Ikan Merah






Assalamualaikum..oleh kerana tekak masih belum pulih sepenuhnya tak berani nak makan makanan yang pedas2..jadi masakan jenis sup2 beginilah yang paling sesuai sekali untuk kita dikala ini..insyaAllah bila dah pulih sepenuhnya kenalah cari cili semula..hehe balas dendam

bahan-bahan

I ekor ikan merah
2 bungkus sup bunjut adabi
rempah penumis kayu manis bunga lawang buah pelaga
halia*
bawang merah *
bawang putih*
sebatang serai -diketuk
kentang
sayur2an -ikut suka
sedikit saja minyak untuk menumis
bahan bertanda* dimesin halus

bersihkan ikan rendam dengan air limau nipis

panaskan minyak tumis bahan2 penumis ..masukkan bahan yang dimesin dan serai bila dah naik bau masukkan air secukupnya..masukkan pula sup bunjut..biar mendidih barulah masukkan ikan dan perasakan dengan garam dan kiub ayam jika suka secukup rasa..bila ikan dah masak masukkan sayur2an dan tutup api..sedia untuk dihidangkan..kalau nak sedap buatlah sambal kicap memang terangkat bila menghirupnya..

28 comments:

kakcikseroja said...

Wah.. ada sambal belacan.. terangkat ni! :)

Datin El said...

kakcikseroja

hehe memang betul tu kakcik terangkat sampai dok atas meja..tq kakcik.

ain said...

hmm sup ikan merah...r

Datin El said...

ain salam

hehe jom makan sekali..

Nur -al- Ain said...

terliur ni ummi... sup ikan kalau mkn kat kedai bahaye.. kadang2 hanyir tak leh nak makan...

Sari Yusa Ibrahim said...

alahaiiiii... sedap ni Datin, tak payah lauk lain, memang ngadap yang ni jer boleh tambah nasi dua pinggan..

CatlinaFly said...

salam datinel, jom jojn food blog review kat food blog sy..mudah je tak yah buat entry ape bagai,just tinggalkan komen dan tempek badge review je..plus, dapat free review lagi! :)

Peri PiA said...

salam sys :),dah lame xmsk sup ikn ehehe..terliur

RiShaZalia said...

ni peberet sup mak lia ni... suka sgt dia ikan merah. Kalau lia masak sup ikan lain mcm ikan jenahak ke... dia x gemar... hehehe

zulkbo said...

salam Datin..
alahai sedapnya DATIN
kegemaran saya sup ikan ni

umihoney said...

aww..this is my late mum's favourite dish.Terkenang.Thanks for sharing Datin.

Mat Gebu said...

Tiba2..macam terbekenan teramat sangat pulak tgk sup ikan tuu.....

Ummi Hanie said...

salam ...

huu..sy xpernah masak sup ikan..makan pun jarang...
tp tgk sup datin el ni brselera jer...:p

zaidharis said...

hurm,
nyum,
ikan merah,
makan dengan cili kicap?

huh~
terangkat,
SEDAP3!

Datin El said...

Nur-al-Ain
salam ain budak baik
ala siannye terliur nnti masak eh tapi lebih2 sikit ummi nak rase..hehe.

Datin El said...

Sari Yusa Ibrahim

salam
mmg takde lauk lain pun yus main ratah sup tu je sampai berpeluh..loghat kan..

Datin El said...

Catlinafly
salam tq nnti akak join ye..

Datin El said...

PeriPia
salam..ye ke ..marilah makan kat umah saya..sekejap je masak tu..cuma kena pi pasar dulu..hihi

Datin El said...

Rishazalia
salam..mmg ikan merah paling sedap buat sup ni tp kena pandai pilih klu tak dapat yg dagingnye keras..tak best..

Datin El said...

zulkbo
salam..saya tau mesti zul suka makan lauk2 camni sbb tak makan pedas kan..

Datin El said...

umihoney
salam..org tua mmg kebiasaannye suka lauk2 yg tak pedas macam ni..sangat berkhasiat..

Datin El said...

che'Mat Gebu
salam

tak sabor nak tunggu sup ikan versi CMG..tentu lg best..

Datin El said...

Ummi hanie
salam
cubalah insyaAllah pasti suka nanti..kerjanya pun senang.

Datin El said...

Zaidharis

salam
memang cukup sedap klu makan ngan sambal kicap pedas2 keluar segala air hidung air mata bagai..hihi

RiShaZalia said...

salam datin el... Lia dah masukkan resipi pejeri buah bacang tu... selamat mencuba ye... tadi Cik Manggis kata x sihat ye? semoga cepat sembuh ye :-)

Datin El said...

RishaZalia

salam
t.ksh banyak2 insyaAllah jika dapat buah bacang akak akan cuba buat mmg teringin sangat.akak dah ok sikit..

mohdandmeriam said...

salam datin..ikan merah ..another popular fish dirumak kakyam..buat sup ikan meran ni memang sedap..

Datin El said...

kakyam salam

memang fofuler giler sup ikan merah ni kan..