BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, May 4, 2010

Kek pisang lembab .....Sedap..



Resepi asal MamaFami c/p dari blog Rozzan....terima kasih Mama diatas perkongsian resepi yang sangat enak ini..dah cuba banyak kali..memang best gilerr..

KEK PISANG LEMBAB (VERY MOIST BANANA CAKE)

Bahan-Bahan :
250 g mentega
2 cawan gula (saya gunakan 340 gm)
4 biji telur
1/2 sudu teh garam halus
1 sudu teh vanilla ( saya gunakan vanilli)
4 sudu besar susu cair (sejat)
3 cawan pisang yg dilecek (saya gunakan pisang raja)
2 cawan tepung (diayak) - saya gunakan 240 gm tpg gandum
1 sudu teh bic of soda
1 sudu teh baking powder
Kacang walnut, macadamia,pecan (optional) - saya gunakan 50 gm hazelnut

Cara :
1. Pukul mentega bersama gula hingga kembang.
2. Masukkan telur sebiji sebiji sambil terus pukul. Kemudian masukkan, vanilli, susu dan garam. Kacau rata.
3. Selepas tu, masukkan pisang lecek tadi dan gaul.
4. Akhir sekali, masukkan tepung lalu digaul hingga sebati.
5. Bakar di dalam ketuhar yg telah dipanaskan pd suhu 180 C utk selama 45-50 minit atau sehingga masak.


26 comments:

fuzidss said...

anak saya suka sangattttt ni

Datin El said...

fuzidss salam

ye ke..kalau macam kena selalu buatlah ek..

Sari Yusa Ibrahim said...

salam, datin..
Yus dtg bawa teh ni, jom ngeteh smbil mkn kek pisang

indahhouse said...

salam datinel,
wah...moist ya kak? sedap2...masuk list. dah lama tak buat kek pisang nih. amik sekeping...hihi

fuzidss said...

Salam Datin- saya tak pernah buat kek dalam hidup saya ni... anyway thanks for the Doa pagi ni. Aminnnnn

maz said...

sna sinun ada kek..kita pun dah trasa gatai tngan ni nk mngkek jgk la...hihi..kak sup siam tu menu hri sabtu lepeas lgi..sah dah abisss leee..lain kli kak pos tware awal2 ye..kehkeh...

zulkbo said...

salam Datin..
rajinnya memasak
sedap minum petang
dengan kek tu..

♥LOVE2COOK♥ said...

Sedapnyeeee! Mintak cikit Datin..;)

cikmanggis said...

rajin nya wat kek...kita nak wat kek coklat resepi datin ari ni:)

Yatie said...

Salam Datin El, kek kegemaranku...kena dngn kopi panas..wallaah mmng best sangat..nak sepotong..boleh ke..

Datin El said...

yus salam..

alamak yus..jom cepat2 akak dah bentang tikar ni ..kita duk bawah pokak pelam sambil minum2 ye..best kan kalau betul2..

Datin El said...

indahhouse..salam

nur..lembab dan sedap kalau bubuh kekacang lg sedap..nanti cuba ye..

Datin El said...

fuzidss salam

hehe trylah seronok tau buat bila dah jadi puashati sangat..kalau tak jadi sendiri mau ingatlah hehe..

Datin El said...

maz salam

okey maz buat cepat2 akak dah standby tipuwer beso ni..nak isi kek maz..

Datin El said...

zulkbo salam

hehe kalau malas pun kena bawak2 rajin sebab hobi kita buat kek ni sedap ke tak belakang kira..t.ksh zul

Datin El said...

cikmanggis salam

kalau buat kek cekelat tu lebih2 sikit tau nak ngendeng..hihi

Datin El said...

love cayang..

silalah ambil ..banyak mana pun takpe akak buat banyak tau..tq love

Datin El said...

yatie salam..

oh suke kek pisang.. samalah kite..nanti akak poskan istimewa untuk yatie..hihi

mohdandmeriam said...

lam datin..emmmm kek pisang memang menjadi kesukaan kami sekeluarga..makan sambil munum teh o panas ala manis buah..wow sedap tu..

Datin El said...

kakyam salam

Alamak kakyam kalau dekat boleh saya bagi seloyang..ramai yamg suka kek pisang ..tapi anak2 saya kurang minat..tak taulah kenapa..t.ksh kakyam..

inahar ali said...

salam rindu datinel! perghh..menjejes airliur kita nengok kek pisang lembap nih!! mmg nmpak moist banget!! x sabor rasa nk wat..tp kena tunggu nextweek baru cuti..huhuuu!!

Datin El said...

inahar salam

rindu sangat kat inahar..semuga sihat2 selalu dan slmt mnjalankan tugas..nak tunggu kek pisang inahar pulak..

zaidharis said...

waaa~

sedapnye,
ummie,
pos la satu dekat UM,
huhuhu~

Datin El said...

zaid salam..

Ala siannya..tak cuti lagi ke...
nanti ummi poskan ye..tungguuuuuuuu.

Kamsiah said...

saya suka mkn kek pisang masa panas2..baru keluar dari oven...huhhh..pekena dgn teh o panas...

Datin El said...

kamsiah salam

segala benda yg dibuat dr pisang sume akak suka...minum dgn teh o panas ..sedap tu..tq kamsiah