BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, May 26, 2010

Jom minum Teh Ala Arab..




Selamat petang...dah minum..kalau belum jemputlah sama2 kita menikmati teh arab bikinan sendiri...selalu minum direstoran saja ..tak puas kerana teh arab ni selalu dihidang didalam cawan yg comel2 sangat..setelah dikaji selidik dan diujikaji dapatlah kite resepi teh ala arab yg sangat sedap... sekali minum pasti nak lagi..selalunya kita alah minum teh ..akan naik angin satu badan ..siap dapat mabuk free lagi muntah bagai.. tapi teh arab ni ok pulak mungkin kerana rempah2 yg dicampur menendang angin ye ke ni.... kalau tak caya cuba try ye..

ops lupa...keluarkan rempah2 setelah 10 -15 minit..bagi yg suka aroma rempah tu lama pun takpe.

bahan2

6-7 uncang teh lipton
1 liter air
direbus bersama untuk mendapatkan rasa teh yg kuat dan pekat
5ooml susu segar
gula secukupnya - jika guna susu pekat lagi lemak berkrim
secubit garam
5 kuntum bunga cengkih
5 biji buah pelaga.

campur semua bahan kacau ..akhir sekali masukkan bunga cengkih dan buah pelaga..


22 comments:

Mak Su said...

Datin, sy ni selalu jadik pening kalu minum teh yang dah sejuk... mgkn saya patut terai minum teh ala arab pula :)

kakcikseroja said...

Sedap ni.. :)

Datin El said...

Mak su salam

saya pun macam tu juga tapi minum teh ni Alhamdulillah..maksu trylah ye..

Datin El said...

kakcik seroja
salam
hihi sedap tak hengat donia..

izahdaut said...

SALAM DATINEL..FUH CAM LAIN SKIT NIH..BOLEH TARIK PAS TU...KAW KAW PUNYERR TEH ARAB TARIK KAN..BOLEH CUBE NIH

zulkbo said...

salam..
perghhh..
sound good
mesti buang angin
byk lepas tu..
he he..
puuttttt...
aikkk?
sapa kentut aaa?

Datin El said...

izahdaut
salam..
tarik lg best lambung tinggi2 kasi buih2 banyak..slmt mencuba ye..

Datin El said...

zulko

salam..mak ai..merdunye bunyi..haha
klu minum teh ni ok le tak naik angin takde sampai kentut camtu.. kalau keluar pun angin sopan je sepoi2 bahase..kihkih

ain said...

ada bunga cengkih ye. mesti berangin je masa minum tu!!

zarin said...

belum pernah try lagi teh ni...slalu minum teh yg taruk daun pudina je kat rest arab..pasni boleh lah try jugak...sedap ye kak!

HAMSINI said...

salam datin El saya cuba teh ni lain kali... skrg tgh berdiet hihihi...

LiNda said...

ekeke..

Angin sopan sempoi2 bahasa . fuhh..bahaya tuh. Harum semerbak !


Saya mesti buat teh ini . Tq share cara membuatnya .

cikmanggis said...

salam datin..lama kita tunggu resepi teh ni..tak jadi2 nak ke cyberjaya nak cuba teh arab ni..buat sendiri je la..makasih datin sayang..

en_me said...

sodappnyerr.. ehehe

Datin El said...

ain salam

tak berangin sangat rasenye tapi sedaplah ain sebenarnya akak mmg anti rase cengkih tp bila dicampur dgn teh jadi ok tau..

Datin El said...

zarin
salam..kena try tau..rugi klu tak cuba..hihi

Datin El said...

Hamsini salam

kalau berdiet gunakan susu cair..ala minum secawan tak gemuknye..hihi

Datin El said...

linda
salam
haha lepaskan jauh2..sendiri pun tak sanggup menghidu..
cuba ye linda

Datin El said...

cikmanggis
salam ..buat sendiri pun ok
boleh minum banyak2..sedap

Datin El said...

en-me
salam
sedap banget..hihi

mumtazah said...

Salam. Kak Datin, kalau tak letak susu boleh ke? Kita tak suka minum teh susu

Faheem Jr said...

morning datin,hehehe...cikmin nak try la teh ala arab pagi ni... :) kalau betul sedap..tak risau la lepas ni nak jamu tetamu datang rumah kan..kalau tak asik nak buat te o bujang je.. :)