BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Showing posts with label tart. Show all posts
Showing posts with label tart. Show all posts

Monday, March 23, 2009

portuguese tart




sebenarnya el baru je berjanji dengan cikmanggis nak stop kejap buat kek n pastry sebab nak berdiet konon tapi sorry eh cikmanggis,kita terpaksa mungkir janji disebabkan tuntutan tekak nie..I'm sorry...hehe..

kali ni el buat tart ni dengan menggunakan ready made puff pastry..tapi rasanya tak sama dengan yang buat sendiri..ada sikit kureng tapi bolehlah juga layan...

untuk filling.

4 biji telur
1 cawan susu
1 cawan gula( el gunakan 3/4 cwn)
1 cawan air
1 sudu tepung kastad
1/2 s/teh esen vanilla
sedikit pewarna kuning

ambil sekeping puff pastry terapkan bentuk bulat dan masukkan kedalam acuan tart tekan2 sikit masukkan fillng dan bakar selama 20 min atau sehingga masak kekuningan pada suhu 180c..

Tuesday, February 24, 2009

cheese tart


salam...setelah terliur tengok tart inahar anak dara el teringin nak buat jugak so lepas puas berehat tadi dia pun mulakan projek tartnya tu dengan menggunakan resepi mrs Tan..tapi hasilnya comot sikit namun begitu rasanya tetap sedap( puji sket kang lajuk pulak kak chik ni)


resepinya

240 g tepung
45 g tepung jagung
75 g gula ising
150 g mentega
2 biji kuning telur
1/2 tsp esen vanilla
secubit garam

ayak tepung, tepung jagung,gula dan garam.
mentega sejuk di potong kecil dan gaulkan dgn tepung campurkan kuning telur vanilla-jadikan doh.rehatkan dalam peti sejuk 10 minit..masukkan(tekan2) dalam acuan tart cucuk2 dengan garfu bakar 15 minit..keluarkan, isikan dengan filling cheese dan bakar lagi kira2 10 minit.

cheese filling

250 g cream cheese
20 g butter
70 g gula castor
1 biji telur

putar cheese dgn butter hingga gebu tambah gula putar lagi hingga gula hancur masukkan telur putar hingga semuanya sebati...selamat mencuba dan semuga berjaya.