BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, May 23, 2010

Gulai lemak cili api Udang Galah





Salam dan selamat berhujung minggu semua...Alhamdulillah batuk dan bengkak tekak kita dah beransur pulih bolehlah stat makan makanan yg pedas2 semula.. hampir seminggu juga puasa makan pedas ..sengsara tau maklumlah selera kampung sangat menebal dengan kita tak pedas tak ummp..hari ni masak lemak udang kasi cili api lebih...


bahan2

I kg udang galah
cili api - ikut selera masing2 nak pedas bubuh lebih
2 cm kunyit hidup
5-6 ulas bawang merah
2 batang serai - diketuk
1 mangkuk santan pekat
3 keping asam gelugur - kita suka masam2 sikit klu campur tempoyak pun ok tak payah bubuh asam
air
1o batang kacang panjang..- timun pun sedap juga klu dicampurkan.
2 biji tomato

1- bersihkan udang
2- kisar cili api bawang merah dan kunyit dengan sedikit air
3- masukkan bahan2 yg dikisar asam gelugur dan serai kedalam periuk tambahkan sedikit air jerang atas api - biar lama sikit
4- masukkan udang
5- bila udang sudah kemerahan masukkan santan perasakan dengan garam secukupnya jika suka boleh juga dibubuh sedikit gula..
6- apabila kuah sudah mendidih masukkan kacang panjang dan tomato....gulai ni hendaklah dikacau selalu supaya santannya tak pecah minyak..tutup api hidangkan..

25 comments:

Ummi Hanie said...

alahai sedap tuuu..
alhmdllh dah pulih sakit tekak :)

kakcikseroja said...

Amboi.. sungguh menyelerakan.. :)

RiShaZalia said...

salam datin el... huhuhu... udang galah ni kan, lama dah dok cari yg sungai ni. asyik xdek jek kat melaka ni. pegi pasar pun xde... geram betul la... tumpang makan sini leh x? hehehe

ain said...

salam datin...sedapnya udg msk lemak tu.mmg fav saya!

Sari Yusa Ibrahim said...

feberet kita ni datin, paling best udang galah Rompin...

zulkbo said...

salam Datin..
amboi..
udang berketoi-ketoi

♥LOVE2COOK♥ said...

Whoa sedapnye gulai ni kak!!! Love terliur je tengok...uwaaaa! :D~~~

Queen said...

waah..sedapnya...hari ni nak pi beli udangla...tak tahan tgk ..lemeleh air liur...hihi..

Datin El said...

Ummi hanie
salam
mmg sedap tp tak bole mkn banyak ..masih berpantang hihi.

Datin El said...

kakcik salam

jom makan sama2..

Datin El said...

PishaZalia
salam
kat sini banyak tapi yg bela kot ..jom lia kita makan sama2 jgn lupa bawa sambal tempoyak petai sekali..

Datin El said...

ain salam
samalah fav kita ek..klu makan sama2 mesti berebut ni..hehe

Datin El said...

Sari Yusa
SALAM
udang galah rompin mmg best sangat beso2 ..best giler..

Datin El said...

zulkbo
salam..makan tak masak lemak cili api..pedas ni tau..

Datin El said...

love hi...

kalau terliur cepat2 dtg sini masih ada lg dalam periuk tu..akak tunggu ni..

Datin El said...

Queen
salam..cepat pi beli ..takut banjir airlioq pulak hehe..

cikmanggis said...

kita pu masak udang hari ni...beli kat beranang hehe

zarin said...

adusss besornya udang tu kak...terliuq saya ni :D
baru semalam makan sambal udang..hari ni tengok gulai lemak udang laaagi sedap...hmmm mengidam lagilah gamaknya :D
anyway, alhamdulillah dah sihat

Datin El said...

cikmanggis salam

ye ke..banyak lah menborong eh ..rugilah tak bukak bonet klu tak boleh cukai..hehe

Datin El said...

zarin salam

mengidam kot...hehe baik pi check cepat..sambal udang sedap juga tu..tq ye..

Achik said...

salam datin..
maaf lama tak jenguk uma datin..hehe..
sibuk dan kurang sihat..harap2 datin sihat2 selalu...
terliur la kite tgk udang galah tu..besh nye kalau dapat makan puas2..hehehe...mintak sikit bleh?

mohdandmeriam said...

salam datin..terlepas je kak yam ni..sehari dua ni agfak sibuk..udang galah..semua dirumah kak yam suka lebui2 lagi cucu ni..asal udang je..galah ke semua sapu..datin sihat ke..

Datin El said...

kakyam salam

kat umah ni pun semua hantu udang tp kena kawal juga sbb ada yg alah..gatal hidung..

saya sihat Alhamdulillah..

Anonymous said...

Salam...tempat sy mmg byk Udang Galah,kat Tjg Tualang Perak..tp sbb harganye mahal jarang gak masak udang galah..tp bile tgok resepi ni nak cube gak buat..terliur dibuatnya..;)
Thanx for sharing

obat pemutih herbal alami said...

siip..