BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, March 11, 2010

KEK EKONOMI PERISA PANDAN...


Assalamualaikum...salam pagi jumaat yg mulia buat semua semuga diberkati ALLAH sentiasa hendaknya..... jom buat kek ni...Resepi asal kek ni kite dapat dari blog maklang ..tapi maklang buat kek marble coklat... kite ni memandai2 ubah dan jadikan kek berperisa pandan.. ...sangat sedap dan amat gebuss ....mudah pulak untuk menyediakannya..pendek kata memang berbalaoi-baloi..
untuk kek kite tu kite X2 adunannya.layan ye resepi dibawah ni yang kite c/p dari umah maklang t.ksh byk2 ye maklang...


Bhn
250g tepung naik sendiri } ayak
1st bpowder } sukat membumbung
200g gula castor - boleh kurangkan jika manis( mmg kena kurangkan)
6 biji telur
1sb ovalette
2sb susu pekat manis
50g susu cair/air ( kite guna susu segar)
90g myk @ 175g butter cair ( gunakan butter cairkan dan masuk semasa panas)
1sb choc.emulco( gantikan dgn paste pandan)
esen vanilla

Cara
Pukul semua bhn kecuali minyak sehingga gebu dan pekat (bertukar kaler jadi putih)
Last sekali mskkan minyak dan gaul sebati ngan whisker
Ambil 1/4 adunan dan campurkan emulco ( kite gunakan pewarna hijau)
Marblekan ikut suka.
Acuan 10x10 ( X2 ADUNAN)
Bakar hingga masak...

p/s..kalau makan kek ni kena sediakan air ..klu tak tercekik pssssss kite dah terkena..huhu

16 comments:

umi_e said...

wowwwwwwwwwww sungguh menyelerakan!

* jalurnya yang cantik ;)

ima said...

salam datin el...emm nampak cantik sangat..anak2 saya memang suka kek cam gini...

Datin El said...

umi e...salam .mmg sedap tau ..cuba ye buat senang je..tq singgah

Datin El said...

ima..salam anak2 n suami kite pun suka tu yg bersemangat nak buat...tq ye.

ain said...

gebu je kek akak, nak try buat lah nanti. resipi pun senang je.

Datin El said...

ain..gebus mcm tuannye hehe..slmt mencuba ye..

cikmanggis said...

minta resepi ya..nampak sangat sedap dan hasilnya sangat besar.

mamawana said...

alo caiyang.....

sedapnyer kek...bak mai sepotong

Datin El said...

CM..kita buat 2 adunan tu yg besar ..cubalah pasti tak menyesal..

Datin El said...

alo mamawana..mai lah sini boleh kita mamam sama2..tq

sonata anak kancil said...

salam kenal..ziarah ke sini...banyak resepi sedap2 belaka...kita C & P...buat tatau bila...simpan dulu...

Datin El said...

sonata salam kenal juga dari saya ..hehe sedap ke..tapi cuba jgn tak cuba ye..

mohdandmeriam said...

salam datin, terima kasih jumpa mak cik. mak cik dah link..syukur jumpa dapatlah mak cik baca n terliurkan masakan2 datin...

Datin El said...

mohdandmeriam..t.ksh juga dari saya semuga kitakan selalu kunjung mengunjung..ye.

♥LOVE2COOK♥ said...

Lovely cake! I like it!!! ;)

Datin El said...

love..tq darling..