BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, July 26, 2009

MENU2 HUJUNG MINGGU

muffin orange


masak kicap ikan senangin


pajeri terung


masak lemak cili api ayam


salam...inilah diantara masakan yang sempat dirakamkan sebagai hidangan untuk keluarga kita dihujung minggu yang lalu...masak simple2 je sebab letih sikit kerana pada petang jumaat kita pulang kekampung suami di teluk intan perak dan pulang semula pada keesokan harinya..biasalah ziarah MIL..Alhamdulillah dia sihat..

hari isnin memanglah meletihkan.. banyak projek nak kena buat.. mana satulah nak dimulakan dulu...Ah..relaxlah kejap...hihi..

resepi pajeri terung khas buat madam lulu..

2 batang terung panjang( potong dan rendam )
1 biji bawang merah*
3ulas bawang putih*
1 cm halia*
2 sudu makan udang kering*
2 sudu makan kerisik
1/2 cawan santan pekat
1/2 cawan air asam jawa
2 sudu makan rempah kari daging( bancuh dengan sedikit air)
1-2 batang kayu manis, 2 kuntum bunga lawang
1 tangkai daun kari
minyak untuk menumis.. garam dan gula

kisar semua bahan bertanda*

panaskan minyak dalam kuali masukkan daun kari ,kayu manis dan bunga lawang..biar sebentar
masukkan pula bahan kisar tumis hingga terbit bau masukkan pula rempah kari kacau kalau kering sangat campurkan sedikit air masukkan gula( kena lebih sikit) biarkan rempah hingga cukup masak dan pecah minyak masukkan santan bila mendidih masukkan asam jawa dan terung ... masukkan kerisik..masak hingga pekat masukkan garam secukupnya..masakan ni kena cukup rasa masam manis dan masinnya jadi kena pandai2lah rasa ye..selamat mencuba..

24 comments:

LiNda said...

Salam Datin El...

wah.. menu tuh semuanya kena ngan citarasa saya . terutama pajeri terung . sedapnya...
lain kali kita bertukar lauk okeh !

hehehe

vee said...

Salam Kak El..banyaknya menu hujung minggu akak..sedap2 plak tu..bestnye...

Datin El said...

linda..tu lah lebeh kurang je citerase kite ni ek..petai tempoyak..ok lah..kite tukar2 lauk
nanti..

Datin El said...

vee..banyak tu sebab ade yang makan ikan tak makan ayam ade yang makan ayam tak makan ikan...tukang masak pening kepala sudahnya..

S.I.T.I said...

salam datinel,
sedap tu lauk-pauk. adoi kecur air liur..merembes je kat mulut nih.

hidet said...

wah..sedapnya..

nasib baik dah lepas makan baru tengok menu2 tu..

klu x, mau nye nak kena terus gi cari makanan ni.. :)

Datin El said...

s.i.t.i. rindu dgn komen siti..kalau dah ngences tu meh lah datang sini kita mamam sama2 nak...hihi

Datin El said...

hidet..dah makan ye..akak posalah hari ni..masak sempoi2 je tu..janji ade bende nak makan..hehe

reen said...

salam umi..
amboi...nmpk cm sdap je smua tu...lapo..huhuhu..

Datin El said...

reen..lamenya tak singgah ..dah lupe kite ke..hehe..boleh tahanlah sedapnye..nak meh la sini..

kakpah said...

wah, ni bukan simpel lagi datin oi. dah beriya-iya ni. pajeri terung tu my favourite lah.

afiq said...

gulai ayam tuh yang x tahan tu

Datin El said...

kak pah..suka pajeri terung eh..genglah kita ek..

Datin El said...

afiq..t.ksh sudi singgah..kalau tak tahan meh datang sini mak cik masakkan..hehe..

Kak Nora said...

Berselera saya datin tengok masakan hujung minggu,

ima said...

salam kenal Datin El,
wah...sedapnya hidangan hujung minggu tu,berderet menu...paling ima suka ikan masak kicap dan pajeri terung tu...tp tak pernah lagi masak pajeri terung...boleh cuba gak ni...tq

ima said...

salam kenal Datin El,
wah...sedapnye hidangan hujung minggu,berderet menu tu...yang paling ima suka ikan masak kicap dan pajeri terung tu...tapi tak pernah masak pajeri terung....nak kena cuba gak ni....tq

ima said...

salam kenal Datin El,
wah...sedapnye hidangan hujung minggu,berderet menu...ima paling suka ikan kicap dan pajeri terung tu...tapi tak pernah buat lagi,lepas ni boleh cubalah...tq

Datin El said...

kak nora..salam tu je lah yang mampu dimasak ujung2 minggu ni..hehe..

Datin El said...

ima..salam kenal juga dari akak..masak kicap tu jalan selamat org tua suka budak2 pun suka..pajeri pulak org tua je lah yang makan ..

Anawahid said...

amboiiiiiiiiiiiiiii... menu weekend datin!!!!!... menyelerakan!!

fzi said...

Salam kenal Datin...
Saya nampak pajeri terung Datin tu, terus teliur nak buat sama... :)

Datin El said...

Anawahid..ala..masakan kampung je..
senang dan rengkas..

Datin El said...

fzi..terima kasih sudi singgah sini..nak buat pajeri eh..bolehlah kita datang tumpang makan ek..