BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, July 8, 2009

Kari sotong.. panggang ikan cecah budu...best tau

Setelah memerah otak dok memikir menu tengahari ni...tetiba dapat lak idea nak try masak kari sotong ...tak penah masak tapi penah makan ok jugalah rasanya ..laa.. teringin pulak nak makan budu ( dulu tak pandai makan pas belajar dengan cikmanggis. kalah org k'tan) so kita pun bakar ikan mambung untuk dijadikan lawannya...masuk dalam kuali je nak cepat tu yang sampai tertanggal kulit ikan.. dah buruk rupanya...tak masak sayur potong timun buat ulam je..lauk ni memang jahat tau kita nak berhenti makan dia tak bagi...makan pun tunduk je tak toleh kiri kanan...lepas makan menyesal tak sudah takut nak timbang...besuk nak tobat tak nak makan lah..huhu

18 comments:

vee said...

sedapnya lauk2 akak masak ari ni..da dkt seminggu vee demam ni x de mood nak ke dapur..huhu..

Datin El said...

vee...Allah bagi org pempuan sakit ni nak kita rehat sikit so relax lah dulu bila dah betul2 sihat jgn lupa kembali kedapur ye..hihi

cikmanggis said...

kita pun makan budu yang Datin kasi tu ari ni..cicah peria....nak pese kawe !

Datin El said...

cikmanggis..sama2lah tangan kita bau budu ye..kite saja tak sabun sbb nak hidu..melampaukan org johor ni..

inahar ali said...

datinel...hahahaha..tergelak beso kita baca citer owg johor yg makan budu nih!! mmg pelahap tul..kihkihkih!!pepun kita pun suka gak makan budu nih..tp ni dh bertahun rasanye x jumpa budu..haa nak ngendeng budu kt umah datin lak!! bnyk belen lg x??

Leya said...

kari sotonggg.....1st time dengar dan nampak nih. Biar betul ni kak tp nampak mcm sedap betul la kak..

Bila la nak cuba resepi nih..
Sbb suami tak makan sotng cam mana ni...

zaidharis said...

datin, sedap ke makan budu? sebab saya penah bagi pecah botol budu, hurm, pastu terus mcm x suka budu, tapi sambal belacan ke, cencalok je, bedal je, nyum2.

dan, urm, saya xpenanh pon stop kalau makanan sedap, hehehhe~

Mak Doyah said...

sedapnye budu tu.............

Datin El said...

Inahar..hehe..tu lah dah tersampuk antu budu..ade lagi sebotol. bagi CM 2 botol maklumlah cikgu beso kena bg lebih...nanti kita pos laju eh..

Datin El said...

leya..cubalah kalau suami tak makan sotong masak sikit je..nanti kempunan pulak leya..kalau nak sedap lagi dalam badan sotong tu sumbat udang kawan akak ajar tapi tak penah buat pun..kari udang pun ok jugak tau..cuba eh..

Datin El said...

zaidharis..nape pecahkan botol budu tu..rugi tau..zaid trylah makan mana tau dapat awek kelate..kan senang..tengah muda2 ni tak yah nak tahan2 tekak bedal je..

Datin El said...

salam Mak Doyah..memang sedap..meh join..

blogresipi said...

Sedapnye ada ikan panggang dengan budu... cili tu picit kasi pedas sgt la berselera makan... nak jugak!

mama Tiara said...

salam Datin El.tak pernah cuba masak kari sotong tapi nampak Datin masak, hmmm nampak mengancam ja..nak try nanti..budu? saya blom pernah cuba lagi, kat sabah ni, tak tau ada jual ke tak..

Datin El said...

blogresepi..salam dan t.ksh sudi singgah umah kita...cili tu mmg kena picit2 kasi menyengat sikit..lepas makan sampai tak ingat dunia hehe..

Datin El said...

mama tiara...cubalah buat kari sotong tu kat sabah sotong murahkan n fresh2..rasa kita budu ada dijual kat sana ..budu dah masuk supermarket tau...trylah..

zaidharis said...

da penah dapat awek klantan,
tapi kejap la pulak berkawan dengan dia, ngeee.

oh, pasal botol budu tu? buka2 peti ais, plup, tejatuh.

Datin El said...

zaidharis..laa..kejap je ke..siannye..tak pe cuba lagi ye..doa banyak2 mdh2an dipertemukan jodoh dengan wanita yg terbaik dan yg paling penting beriman..