BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, April 5, 2010

Tepek Pisang @ Lepek Pisang Opah...










Assalamualaikum semua...
Biasa tak dengar nama atau nampak dan merasa kuih ni...bila dah berkahwin dengan orang perak barulah kita jumpa dan dapat makan kuih tradisi orang perak ni..walaupun nampak rupanya ala2 kadar gitu tapi rasanya sedap tau nak2 bila makan panas2 ...
kita tak pernah buat sebab mak mertua yang selalu buat hehe baik punye menantu kan..opps bukan.. mak mertua yang baik dan sangat rajin..biasanya kuih ni dimakan semasa bersarapan entah pukul berapalah my mil bangun setiap kali buat kuih ni sebab selalunya bila kita bangun subuh je dah terbau aroma harum pisang..dan bila jenguk kedapur dah siap terhidang diatas meja kite tinggal ngap je..
resepinya susah nak cerita ..dahlah kite tak pernah buat tambahan pula orang2 tua ni kalau masak tak pakai sukat2 main agak2 n rasa2 je..tapi bahan2 dia kite tau..
pisang
tepung
sedikit gula..gaul semuanya tepek atas daun pisang dan taburkan kelapa yang dah digaul sedikit garam ( bubuh byk2 lg sedap)

bakar sambil dibalik2kan sehingga masak ..selalunya mil kita buat banyak ..dibungkus nya untuk kita bawak bekal balik makan dalam kereta..tu yang kite sayang kat mil kite ni..walaupun umurnya dah 82 tahun tapi masih kuat lagi minta2 anak dia pun macam tu juga...hihi




note: tentang nama kuih ni kite tak sure sangat mak mertua kite kate lepek pisang suami kite kate tepek pisang lama juga berdebat dua beranak ni so kite pakai dua2 sekali lah ye..ok selamat mencuba wslm.

18 comments:

indahhouse said...

salam datin el,
rajinnya MIL datin el. Teringat MIL saya. apa2 yg anak suka makan, rajin dia membuatnya.

mohdandmeriam said...

salam datin..tulah beruntungnya kita mendapat mil yg tak banyak ragam kan..kak yam bersyukur sangat..bila dengar kawan2 yg mendapat mentua yg banyak kerenah kak yam berazam untuk menjadi emak mentua yb baik n disayangi oleh anak menantu..Insyaallah..

MamaQaseh@farra said...

hyee...salam perkenalan....

Datin El said...

indahhouse..salam MIL saya ni mmg rajin bila kite balik kg dia tak duduk diam ade je yang dibuat..kalau saya dah tua tak taulah mcmane ..baring mmanjang kot.hihi

Datin El said...

Kak yam..MILsaya memang tak banyak ragam dan kerenah saya sangat bersyukur saya pun nak macam kak yam juga..insyaAllah.

piewahid said...

salam datin,
mmm...sedap ni. saya penggemar kuih tradisional. kalau kat pahang, agaknya ini spt lepat pisang yg campur kelapa tu.
ini mcm kombinasi lepat pisang + pisang bakar..
nanti nak cuba jugak la sbb simple dan sedap...:D

Mak Su said...

Datin El, saya tak penah terai masak mcam ni, tapi sekarang ni bila dah tgk kat sini, nampak sedap pula... :)

LiNda said...

wahh... menantu kesayangan . Jelesss uuuu...

hahaha

Datin El said...

piewahid..salam nanti suruh Da cuba ye..senang dan sedap..

Datin El said...

Mak Su ..salam ..kena cuba ni bagi Pak Su makan ..gerenti dia suka tau..hehe

Datin El said...

Linda..jgn jeles dah nasip badan ..hahahihihuhu..

Datin El said...

MamaQaseh@farra..salam perkenalan juga dari saya..t.ksh sudi berkunjung kesini..

fzi said...

Salam datin...
Ohh sedap nya lepeng pisang, terliur saya...oooo datin panggil tepek/lepek pisang ya... kita pulak panggil lepeng...hehe
Nnt nak buat jugak lah datin, tapi kena tunggu pisang emas setandan yang baru ambik pagi tadi tu masak dulu :)

Datin El said...

salam fzi..jap lg nak cari teket bas gi klate..nak pi ngendeng pisang mas fzi sesikat dua bolehkan..hihi

kak norli said...

salam datin el..kak norli biasa buat TEMPEK PISANG.

Datin El said...

kak norli..wah..rajin kak norli ni..tq ye sudi singgah.

cikmanggis said...

salam datin..wahhh opah kasi ya..kaknah nak buat gak la jap lagi..ada pisang dan ada kelapa:)

Datin El said...

cikmanggis ..buatlah kaknah pastu pas kat sini sikit ye..jgn lupe tau..tq