BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, April 12, 2010

Bunga Rampai .....

Dulu2 kalau dimajlis hantar tanda atau bertunang tak ada bunga rampai memang tak sah...habis anak2 dara dikerah menghiris daun pandan ntuk dibuat bunga rampai...kena hiris halus2,,seksa juga kerja ni...sekarang ni dah jarang sangat dapat jumpa bunga rampai ..

gambar diatas tu kita ambil di pasar geylang Singapura sewaktu kita berkunjung kesana melawat sanak saudara tidak berapa lama dulu...memang ramai peniaga yang berjualan bunga rampai disini ...kita memang suka bunga rampai bau wanginya boleh tahan berhari2 kalau mak kita dulu suka letak disanggulnya kita yang tak bersanggul ni letak jelah dalam kereta or dalam handbag.. hilang jugalah bau2 yang tak best tu kan..


jom kita nyanyi sama2 lagu bunga rampai nyanyian Zaleha Hamid ..orang2 veteran macam kita ni mesti ingat lagi lagu ni kan...Alaa...sesekali makcik2 menyanyi hiburkan diri sendiri sambil kenang2kan zaman dulu2 apa salahnye kan...
Layannnnnnnn




Bunga rampai diracik-racik
Makin pandang bertambah cantik
Bunga rampai harum baunya
Kalau dah jodoh bertemu jua


Berdebar rasa hati bercampur dengan rasa suka
Hari yang dinanti sudah sampailah masanya
Gadis dihias rapi dengan inai merah dijari

Ulang rangkap (1)



Sanggul berbagai rupa dihias pula dengan bunga
Baju kebaya panjang bersulam manik nampak bercahaya
Bila dia tersenyum ala sayang sungguh manisnya


Bunga rampai ditabur-tabur
Hati longlai jadi terhibur
Bunga rampai harum berbau
Biar lerai hati yang rindu

Ulang rangkap (2)
Ulang rangkap (1)
Ulang rangkap (3)

22 comments:

azian said...

Datin, tanam aje pokok kesidang...baunya spt bunga rampai....tak payah racik2 pandan lagi....

Datin El said...

azian..bunga kesidang yg putih kecik2 tu ye.memang wangi tu..hehe seronok ape racik2 ni tau.t.ksh azian.

fzi said...

Salam datin...
Ohh wanginya bau bunga rampai...kita suka! ingat time kecik2 dulu, time main masak2 pakat2 racik apa2 daun je nak wat bunga rampai pastu tabur time duk sanding2 ...hihi

indahhouse said...

salam datin el,
waduh..menyanyi bunga rampai akak kita ni. teringat masa kecik2 dok racik bunga rampai ni, tabur minyak wangi skali. hihihi. kat skolah plak, berebut nak tabur bunga rampai. ;)

Mak Su said...

Datin, masa kecik2 dulu, saya suka bab sediakan bunga rampai.... sebab lepas tu boleh ciluk segenggam, letak bawah bantal. wangi :)

LiNda said...

sedapnya suara Datin menyanyi !

hahahaha

Harum sungguh bau bunga rampai kan.kan...

Betul. kalau takde bau Bunga Rampai dalam bilik pengantin . Tak sah .

mohdandmeriam said...

salam datin..bunga rampai ni wajib ada bila kita menyambut maulidul rasul..wangi baunya kalau diletak didalam kereta /ruang bilik..

umihoney said...

Salam Datin,
Sekarang ni masing2 suka potpourri.Umi masih suka bunga rampai..bau pengantin gitu..have a good week ahead.

Datin El said...

fzi..haha akak dapat bayangkan fzi tgh bersanding ..

Datin El said...

nurindah..haha sesekali menyanyi ria..kdg2 akak tenguk mak akak bubuh minyak rambut dah sesak sangatlah tu minyak wangi dah habis..

Datin El said...

Mak Su ..salam kita pun suka letak bawah bantal org kate..nanti boleh mimpi kawen dgn anak raja..haha..

Datin El said...

linda..dengar sampai sane eh..ops..malu ah..

bilek pengantin kena wangi2 ek..maklumlah..hehe.

Datin El said...

kak yam.. salam..yelah kak yam kat tempat kite pun bila maulut nabi ade bunga rampai ( dululah)

sangat indah baunye kan kak yam..

Datin El said...

umihoney..ramai yg suka bau bunga rampai kalau buat bisnes ok ni..tq umi..

cikmanggis said...

salam datin..bulan julai ni buat bunga rampai untuk angah ya hehe

inahar ali said...

salam datinel..perghh bau bunga rampai samapi ke selayang ni haa! hehe..mmg wangi sungguh kan?? la nih dh susah nk jumpa owg guna bunga rampai kt kenduri kawin..ramai lbh suka beli potpouri yg segera jek tu kan!

Datin El said...

Cik Manggis ..no problem..siap je kekudap bbanyak ye..

Datin El said...

inahar..hehe sampai sane eh..tulah org2 kita ni mmg nak rengkas dan.mudah je..

Hidier said...

wah....ada org nak naik pelamin ke? :)

Datin El said...

Hidier..salam..org dalam rumah ni tak de lagi..belum ade yg minang..hihi

SIREH JUNJUNG said...

nenek nk ikut nyanyi juga la... pas tu kita main buai buai pulak nak.. pas tu kita main kahwin kahwin lehhh..

Datin El said...

sireh junjung..haha nenek ni ..lepas main kahwin2 kite main beranak2 pulak ye..kihkihkih..