BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, August 16, 2009

MURTABAK SINGAPORE....





Assalamualaikum...apa khabar semua? didoakan agar sihat dan ceria selalu disamping menjalankan tugas dan tanggungjawab masing2...

Hujung minggu lalu kita sekeluarga pulang kekampung di johor bahru..dah lama tak balik..rindu sangat pada kampung halaman dan keluarga ... yang paling dirindui ialah makanan disana..
diantara makanan yang mesti kita cari ialah mertabak spore...selalunya kita beli di tepi laut ..pantai lido tapi tak sempat jadi kali ni kita beli dikampung melayu majidi..rasanya sikit lebih kurang sama je cuma tak lapik dengan daun pisang kalau yg ori punya di spore dulu2 selepas dilapik dengan daun pisang mertabak ni dibungkus dengan upih pinang..rasanya mak datuk aiii..memang sedap giler..mee goreng dulu2 pun macam tu jugak dibungkus dengan upih pinang..tapi tu cerita lama dah tak jumpa dah sekarang ni...

jadi diseru disini pada sesiapa ( org luar johor)yang berkesempatan ke ke jb cubalah rasa mertabak spore ..anda akan rasa perbezaannya dari mertabak2 ditempat lain terutama mertabak2 yang dijual di pasar malam sekitar KL ..jauh bezanya...jangan marah ye...babai..

21 comments:

LiNda said...

Salam Datinel...

Betul tuh..time saya belajar dulu, mesti pekena murtabak singapore yang kat tepi lido tuh ..

pastu satu keping kongsi reramai..sbb murtabak dia besar dan penuh ngan daging . Tapi sekarang, dah lama tak pergi ... huhu sbb kesuntukkan masa .

hidet said...

saya pon x pernah makan mutabak johor..nanti leh la pi try cari..

balik jb awat x habaq kat saya..
klu x leh jumpa kat mana2.. :)

Kak Nora said...

Saya dah rasa murtabak Singapore. Memang sedap.Nawa balik lagi untuk orang-orang di rumah rasa.

fzi said...

Salam datin...
ohh sedapnya murtabak...bila agaknya nak dapat rasa murtabak s'pore nih...tak tau bila nak ke johor...hehe

Datin El said...

salam linda..nostalgia gitu kan..linda belajar kat mane dulu..hehe busy body lah pulak..

Datin El said...

hidet..alamak org johor ni..kena pi carik cepat kalau kat kg melayu tu depan masjid..lepas smbayang pekena sekeping..fuh! lega..

Datin El said...

kak nora..sedapkan kak nora..kena pergi lagi tau..hehe beli lebih sikit kita nak numpang sekaki.hihi

Datin El said...

fzi..klu kat kelantan mertabak paling best mertabak raja kan..tapi tebal sangat yang ni dia nipis sikit dan intinye kering berderai je..nanti bile2 gi jb try ye..

MaNjE said...

wah datin,
terliur tengok murtabak singapore nih..tebal dan pasti enak..
huuu...nyam2~

Datin El said...

manje..kalau nak makan terpaksalah ke johor tau..bila makcik balik jb boleh lah ikut ye..

ain said...

salam datin el..murtabak spore yg tepi pantau lido tu mmg sedap. muai ngan daging aje. sy selalu gak mkn kat situ..lg2 klu mlm minggu. kdg2 tapau bawak balik utk kwn2. yg kat majidi tu pun sedap gak kak. selalu gak beli yg kat situ. kalau bolan posa...beratur panjang nak beli murtabak tu.

Hati Kristal said...

Salam Datin El...

Terliur nengok mertabak spore...nanti balik JB ni nak gi cari... Ramadhan dah hampir tiba , dapat berbuka dgn air katira aduh sedapnya...

Selamat berpuasa.

vee said...

Adehh..lapo la plk tengok muratabak s'pore tu..dah lama gak x pekena..
murtabak kat kg melayu tu sedap gak tp x leh lawan yg kat tepian lido nih..akak klu g JB jgn lupa bgtau vee..apartmen vee belakang Dataran Bandaraya tu je..

Datin El said...

Hati Kristal..salam gi cari cepat2 tau..air katira..woi! sedap tu..kat pasar lambak byk ek..

Datin El said...

vee..insyaAllah nanti akak gitau eh..kalau makan mertabak tu ingat2 akak ye..

CT Delima said...

murtabak s'pore ni..dulu ct duk JB sering gak beli kat sg chat tu datin...besar sampai nak makan tak habis..bungkus bawak balik hehehe.

Lor ni kalau balik JB ada bazar ramadhan kat majide tu mesti kena cari nak makan hehehe.mesti Q panjang ler gayanya kan.

c-idah said...

teringat bulan posa la plak..
ssesuai wat berbuka nie..

suka beli time bulan posa...:)

Datin El said...

ct..yang dispore skg ni dah tak sedap sgt tebal..paling best yg tepi laut tulah tapi kena pg awal2 klu tak putih mata..hihi

Datin El said...

c-idah.. bulan puasa ni tak merasalah nak makan mertabak sedap..tak balik kg..huhu

geraugebang said...

betul-betul. Memang best. kita pun baru beli. tapi beli kat Pontian je. Pun ada best gak.

Datin El said...

gerau..oh kat pontian pun ade gak ye..malu nak cite..kita ni org johor tp tak pernah sampai pontian ..