BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, August 6, 2009

jom buka puasa sama2


kek oren di belangkan



ikan tenggiri masak taucu


ayam masak senang ( masakan paling senang )

sambal tumis ikan bilis petai

kacang panjang goreng





resepi kek oren

250g butter
160g gula
5 biji telur
240g tpg kek *
1/2 tsp baking powder*
2 biji limau (parut kulit dan ambil airnya)
1 tsp vanilla ( jika suka)
* diayak bersama

cara membuatnya

1. pukul butter dgn gula - hingga kembang
2. masukkan telur sebiji2 - pukul lagi hingga sebati
3.masukkan tepung berselang seli dengan air limau
4. masukkan vanilla dan kulit limau
5. gunakan loyang 8 ' bakar selama 50 min dengan suhu 120 c atau ikut oven masing2.

29 comments:

kakpah said...

jom.. sila..sila.. kakpah dah duduk bersila ni. mana nasiknya datin oi.. air lior dah meleleh ni

vee said...

Salam Kak El,
Selamat berbuka puasa ye...vee pon puasa ari ni..kecur vee tgk lauk2 akak tu...mmg menyelerakan...

MaNjE said...

wah meriahnya lauk buka puasa..
manje tak puasa la datin, nak join
berbuka aje boleh tak? hehe~

ain said...

Datin El...sedap2 menu buka posa akak ni tp yg tak tahan tu sambal tumis ikan bilis ngan petai. aduiii, syoknyaaaa. lg2 kalau lawan ngan sayur pisang masak lemak yg mak saya bawa dr kampung td. pehh..sedappp!!!

Datin El said...

kakpah..alamak nasik dah abislah kita ratah lauk jelah ye..amek petai tu..nanti kita goreng ikan masin jap eh..baru ngam..

Datin El said...

vee..puasa juga ye..patutlah letih ..dah selesai buang sawang? hehe telan airliog je ye.

Datin El said...

manje..tak puasa pun ok je meh ar join..sedap tau..

Datin El said...

ain..sedapnya sayur lemak pisang ain hantar kat umah akak sikit eh nanti akak balas sambal petai tu..boleh..hihi.

geraugebang said...

Sedapnya sambal petai tu. Tapi kalau gerau makan mesti pi jam...

Mak Doyah said...

Datin EL, sedapnye sambal tumis ikan bilis dgn petai tu..terliur betul tengok..kena buat gak ni..mana nak cari petai ni, kat sini susah la nak cari petai....lagi satu ayam masak senang tu masak camana?

zaidharis said...

datin,
dalam banyak-banyak,
ayam senang tue gak yang nampak macam sedap,
hehehe,
tapi,
kalau ikan bilis sambal petai,
tukar ngan udang sambal petai,
puh,
lagi terangkat.

teringat,
waktu sahur paling sedap,
nasi putih,
ikan masin,
ngan telur dadar,
letak kicap,
huh,
sedapnya.

nikmat rasa masakan melayu,
hehehe...

Datin El said...

gerau..haha..tu yang kita tengah alami ni..dia punya memulas nak tercabut pinggang..makkkkkkk sakitnye..makan tak hengat..

Datin El said...

mak doyah..tak de petai ke kat sana..rugi tu..masak ayam tu senang je..gaul ayam dengan bawang merah , bwg putih, halia lada hitam ( blend semua)kunyit dan garam pastu masukkan minyak sikit dalam kuali bila panas masukkan ayam tadi..bila ayam dah agak masak masukkan kicap dan cuka secukup rasa..last skali pekatkan kuahnya dengan sedikit bancuhan tepung jagung..kalau nak cantik bubuhlah hirisan bawang dan cili hijau dan merah..tu je..senangkan..

Datin El said...

zaidharis..rindunya kat zaid sibuk ke..sambal bilis petai tu ada org mengidam..samalah dengan anak2 kita ayamlah pilihan dorang tak kesah yg senang ke susah tak penah jemu..sedapnya lauk2 sahur tu..idea yg baik tu..boleh try..hihi

hidet said...

sedap2 belaka..
tengok sambal petai tu, teringat zaman kecik2..kena paksa makan petai..ngn bapak mertua kakak saya. aduh..busuknye..

ps : saya tak makan petai + jering n kawan2 dia - sampai la skrg..keke

Datin El said...

hidet..wah, modennye dia..cubalah..banyak tau khasiatnya..
akak dulu2 tak makan juga bila dah kawen kena paksa makan skg ni terus jatuh cinta..hihi

Datin El said...

hidet..wah, modennye dia..cubalah..banyak tau khasiatnya..
akak dulu2 tak makan juga bila dah kawen kena paksa makan skg ni terus jatuh cinta..hihi

ima said...

Datin El...amboi berderet menu berbuka akak...nampaknye sambal tumis ikan bilis dgn petai jugak yang buat air liur meleleh nih...kalau buat makan sahur memang menyelerakan...

mamamin said...

assalamualaikum.. nak resipi kek oren tu... nampak sedap jerk..

maizacjoe said...

sedap nyerrr...

Datin El said...

ima..kalau sahur makan sambal tumis petai alamat akak tak tenteramlah esuknya melayan perut meragam..hihi

Datin El said...

mamamin..t.ksh sudi singgah ..nak resepi eh nanti akak bagi ye..

Datin El said...

maizacjoe...salam t.ksh singgah..selalu2lah datang ye.

blogresipi said...

Manyaknye lauk datin bukak pose... kalo kite makan semua nie tak leh bangun ler jawabnye..hehehe

Datin El said...

blogresepi..ijan akak makan anak beranak kalau sorang mau tak bangun tiga hari ...hihi

fzi said...

Salam datin...
Cerianya warna kek oren tuh...hehe
Tergoda pulak tengok sambal ikan bilis petai tu datin... :)

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..
Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan.. sila
klik disini.
Best2 la resepi datin nih.. nasib baik la dah datin.. klau anak dara sy dah ngorat nih... hehehe
i love you full.. ha..ha..ha..ha...ha..

Teruskan menulis.. dan semoga sejahtera sentiasa.
wassalam

Datin El said...

fzi..kek oren tu anak2 yang buat..fzi makan petai juga ke..nanti lenkali akak masak lebih akak pos kat fzi ye..

Datin El said...

bujang susah..t.ksh banyak2 ye.