BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, August 19, 2009

Kek kurma resepi dari majalah Rasa ..september..





Assalamualaikum...petang2 ni sedapkan kalau ngunyah2 sambil nenguk tv..lusa dah puasa tak de chan lg hehe....kita buat benda lain yang lebih berfaedah lah pulak kan.
.
masa kemas2 peti ais semalam kita jumpa sebekas kurma entah zaman bilalah punya ..kebetulan baru beli majalah rasa dan ade pulak resepi kek kurma..kita yang tak berapa rajin ni gagahkanlah diri untuk buat kek ni sebab nampak cam sedap je dalam gambar tu tapi memang tak mengecewakan ..sedaplah ..ok layan resepinya ni eh..senang je..

Kek mentega kurma
BAHAN-BAHAN
250 g mentega
250 g gula halus ( kita kurangkan ke 200g )
5 biji telur
250 g tepung naik sendiri ( kita tambah 1/2 tsp baking powder-ayak bersama)
5 biji kuma ..saiz besar cincang halus rendam dengan 2 sudu makan susu segar selama 1 jam(kita lebihkan susu kepada 6 sudu tu yg kita tambah baking powder pada tepung supaya kek naik gebu dan lembab)
1 tsp vanilla ( saje tambah)

CARA MEMASAK
1- putar mentega dan gula hingga kembang
2-masukkan telur satu demi satu
3- masukkan tepung
4 masukkan buah kurma dengan susu sekali
5-masukkan semua adunan ke dalam loyang
6-bakar pada suhu 180 c selama 40 min.

SELAMAT MENCUBA..

12 comments:

bintangku said...

nampak sedap ler kak... leh pos sini sket? he he he

ain said...

wah akak..dah test buat kek utk raya ke ni..???

Datin El said...

bintangku..memang sedap nanti hehe nanti akak pos laju eh..tunggu

Datin El said...

ain..taklah saje2 nak rasa..raya boleh buat lagi ek sbb sedap tau..

MaNjE said...

salam datin,
mane2 umah cik manje pegi semuanya dah pakat2 buat kek ye..boleh la kite mintak sepotong sebelum puasa nie~

vee said...

Kak El..sedapnye kek kurma
tu..nnti raya vee tempah kat akak blh??heee..

Ms AiReEn MoHd said...

wah gebuss sgiler kek akak hah....kite pun ade terselak resepi ni....kat majalah yg same...nak bt mmg tak la...mcm takut tak jadik jerk..tapi sedap tak kak..kalau sedap nak wat gak la...

Datin El said...

Manje..boleh..boleh cepat2 dtg amek ye..kang abis tak merasa...

Datin El said...

vee..hehe tempahan dah ditutup tau..

Datin El said...

aireen..buatlah insyaAllah jadi klu tak nak bubuh kurma pun boleh..memang sedaplah..cube eh..eryn cayang..

hidet said...

wah...sama mcm kek yang mak saya suka buat waktu saya kecik2 dulu..
sedapnye..nyumnyum..

Datin El said...

hidet..ye ke ..dah besar ni mak buat kek ape pulak..