BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, August 23, 2009

kari tulang dengan rebung



Assalamualaikum... semuga semuanya sihat sejahtera didalam menjalani ibadah puasa..
semalam kita sempat memasak kari tulang dengan rebung..pertama kali kita makan lauk ni ialah dirumah bakal besan ( insyaAllah) dilangkawi..sangat sedap maklumlah makan kat rumah orang ..anak2 kita yang tak suka makan kari pun terus jatuh cinta dengan masakan kari ni..selalunya kita masak kari daging dengan kentangkan tapi cubalah pulak kita tukar kentang kepada rebung

bahan2
2 kg tulang lembu( kita campur dgn daging cincang)- rendam dgn air tepung gandum utk hilangkan bau hamis daging
2-3 ketul rebung kuning( apa2 jenis pun boleh tp jgn yg jeruk ..berbau)
rempah penumis
daun kari
bawang merah/putih/halia - dikisar
3 sudu makan cili kisar
lengkuas- ketuk
5-6 sudu makan rempah kari daging- bancuh dgn air
2 sudu sos tomato
1 cwn santan pekat
air asam
kerisik
air
garam/serbuk perasa /gula
minyak

panaskan minyak masukkan rempah tumis dan daun kari-hingga naik bau
masukkan bahan2 yg dikisar ,lengkuas dan cili giling - hingga masak / garing
masukkan rempah kacau dan tambahkan sedikit air biar seketika hingga rempah betul2 masak
masukkan sos tomato - kacau selalu
masukkan tulang / daging tambah air sedikit hingga daging tenggelam - besarkan api bila mendidih kecilkan api ketahap minima tutup periuk biarkan merenih hingga daging empuk ( kita masukkan sudu makan ikut petua supaya daging cepat lembut)
bila daging dah lembut masukkan santan /asam jawa / kerisik
masukkan rebung garam /gula/serbuk perasa
bila rebung dah lembut bolehlah diangkat dan dihidangkan.


SELAMAT BERAMAL

24 comments:

cikmanggis said...

salam datin...sedap kari tulang ni datin tapi tak boleh selalu...

Datin El said...

cikmanggis..memang tak boleh selalu tapi sekali makan banyak hehe

bintangku said...

wah... nampak lazat arr... tp masih lg pantang mkn rebung tu.. tgg ler anak dah setahun lebih, baru ler berani mkn skit. hu hu hu..

Datin El said...

bintangku..owh..rebung tak eluk eh untuk org2 baru bersalin ..kita wlupun dah tua tp bab pantang2 ni tak berapa tau..

Mdm Lulu said...

salam datin el,mdm lulu xpernah makan kari tulang dgn rebung..selalu klau mdm masak rebung dengan perut ...tp dgr tajuk kari tulang dengan rebung mcm sdap je...

Datin El said...

mdm lulu..kalau tak penah kena cuba ye..tapi tak boleh selalu maklumlah tulang lembu ni byk lemak tak berapa eluk utk kesehatan..perut dgn rebung memang sedap tu..emmmm tahan nafsu..

kak ina kl said...

salam datin..wah lazat sungguh lauk ni...mengoda kalbu..

bakal besan????? tak lama lagi nak dapat menantu ke?lehlah jemput ke kenduri kawin nanti..

DrSam said...

pagi-pagi tengok lauk yang begitu menyelerakan itu memang cubaan betul.

Datin El said...

DrSam..sabo ye dr..lama lagi ni nak tunggu buka ek..slmt berpuasa dari saya buat dr sekeluarga t.ksh sudi singgah

Datin El said...

kakInaKL..kat umah kak ina lagi mcm2 lauk tak berani nak jenguk selalu takut tergoda

insyaAllah bulan oktober ni anak sulung nak menikah..tp kat umah perempuan dilangkawi..kita buat kenduri kesyukuran je kat kg dijb jika sudi jemputlah nanti ye.

geraugebang said...

wah, sedapnya datin el. Selamat berpuasa. datin suka masak ni ek. Mesti ni feberat datin ya.

Datin El said...

gerau..a'ah kita mmg minat sangat tp tak boleh makan dgg sebenarnya sbb kolestrol tinggi tp kite curi2 makan juga hihi..

ain said...

salam datin El...1st time dengar kari tulang ngan rebung ni. mesti sedap kan..???

tahniah ye kak, soon nak dapat menantu!!

Datin El said...

ain..cubalah buat insyaAllah sedap..
terima kasih ain..dah sampai jodoh dia tak boleh nak tahan2 kawenkan jelah..

vee said...

Kak El..sedapnya kari tulang dgn rebung tu..terbau2 sampai sini..

Datin El said...

vee..hehe..amek bau jelah ye

MaNjE said...

salam ramadhan datin,
wah enaknye ade kari tulang..
tapi kite tak boleh makan rebung...huuu~

Kakda said...

mm pertama kali dengar rebung masak kari, interesting ni kenalah pulak letak kerisik tu waduh meletop best.

Datin El said...

manje..nape tak boleh makan rebung?

Datin El said...

kakda..try jgn tak try ye.

hidet said...

bestnye rebung..lama x makan rebung..balik kg nanti masuk kebun cari rebun best gak ni..

MaNjE said...

kite selalu ke pasar, ada jual rebung jeruk..tak leh bau, mesti kite nak wek wek..rebung ade satu bau yang lain macam..teringin jgk nk mkn, da cuba tapi tak berjaya..huuu

Datin El said...

hidet..kalau dah masuk kebun tu ameklah lebeh sikit campak2 kat akak eh..

Datin El said...

manje..tu yg jeruk mmglah macam tu yang makcik guna ni rebung lain ok je tak berbau..tp klu nak ilangkan bau rebung jeruk tu celur dulu pastu buang airnya..baru masak..