BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, April 28, 2009

Puding kastad berkaramel..







masukkan dalam bekas pelastik senang lepas makan buang



Terasa nak makan puding lagi...tu yang buat ni tapi reka sendiri je sebab nak senang dan mudah
tukang makan pun tak banyak komen maknanya ok le tu...kalau ada permintaan kita letak resepinya nanti...jamu mata dulu...


resepi untuk renungan kakasma...

1 tin susu cair
1 1/2 tin air
1 biji telur
1 tsp esen vanilla
1 senduk nasi gula pasir
secubit garam
3 tbsp tepung kastad
3 tbsb tepung jagung ( kalau nak guna tepung jagung atau tepung kastad saja pun ok gak jadikanlah 6 tbsp tepungnya tu)
1/2 cawan air masak

cara.

campurkan susu air gula garam vanilla.. kacau telur campurkan sekali..naikkan keatas api masak hingga mendidih kacau selalu gunakan whisker..bila dah mendidih kecilkan api masukkan bancuhan tepung tadi..kacau 2-3min tutup api..

caramel.

1 cawan gula- masak hingga perang campurkan 1/2 cawan air - untuk dapatkan caramel yang agak cair.

sediakan bekas tuangkan caramel kemudian sendukkan kastad diatasnya..sejukkan dan bolehlah dihidang..sesuai dijadikan pencuci mulut..

10 comments:

zaidharis said...

huh,
sedap,
ada lak susu cair cap ideal,
letak buah2/nata de coco,
datin,
my fevreat!

Datin El said...

zaid..eh..ade..ade..kalau makan ngan buah2 or nata de coco tak yah ade caramel takut kena kencing manis nanti wak..

reen said...

aduhai...sdapny pusing ni....biasa wt koktel je...

zaidharis said...

owh,
bukan makan selalu,
kadang-kadang je,
heheh~

Datin El said...

reen..sesekali tukar rase pulak..reen sehat ke..

Datin El said...

zaid...kalau nak makan sekali2 okey la tu..kate diet kan..kan..

LiNda said...

salam ziarah ..kak datin el, saya dah cuba buat karamel nie..ohh memang besh.

Datin El said...

salam kenal juge buat linda yang cun melecun..t.ksh sudi kerumah akak ni n mencube resepi tu..tq

sweethOneY said...

Salam kak, memang kastardnya disejukkan je ke? Takyah bakar or kukus ?

Datin El said...

sweethOneY..tak payah dik..