BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, June 30, 2009

sambal tempoyak petai & sambal goreng basah

sambal tempoyak petai ni diantara sambal2 yang kita berkenan sangat tapi kalau banyak makannye perut meragam..memang alah kat petai ni..rasanya semua dah taukan resepinya saja je lah nak tempek juga utk rujukan anak cucu nantikan..hehe.

Tak ada sukatan agak2 jelah
ikan bilis( goreng sikit tak payah garing)
cili api( banyak)
cili merah( sikit)
bawang merah( lebih sikit separuh kisar separuh lagi belah2)
tempoyak
petai

kisar cili api cili merah dan bawang kemudian tumis hingga wangi garing dan cukup masak minyak untuk menumis kena lebihkan sikit.
masukkan tempoyak dan sedikit air masukkan juga gula dan garam secukup rasa.jika tempoyak baru tambahkan asam keping masukkan petai dan bawang merah yang dibelah2..biar agak pekat ..sebelum di tutup api masukkan ikan bilis ...dah siap..kita selalu makan sambal ni dengan nasi putih dan telur goreng mata kerbau..perghhhhhh..




Ni pulak sambal goreng basah2 gitu MD suka sangat.. makan camgitu je tak payah nasi pun..tu yang kalau buat tak boleh sikit nanti melepas.. putih bijik mata...

ni resepinya kalau nak lah..

sedikit cili kering(kisar)
cili hijau( hiris)
cili merah(hiris)
bawang merah(hiris)
bawang putih(hiris)
serai dan lengkuas(ketuk)
udang basah
tauhu(goreng)
tempe(goreng)
suun dan tauhu kering (rendam & potong kecil)
santan
sedikit air asam jawa dan belacan
sedikit kicap
garam gula sedikit serbuk pati ayam(kalau suka)
minyak utk menumis

tumis bahan yang dihiris serai dan lengkuas hingga naik bau masukkan cili kisar..masak hingga pecah minyak masukkan udang biar hingga udang masak masukkan santan air asam belacan kemudian masukkan suun dan tauhu kering kacau rata masukkan pula tauhu dan tempe perasakan dengan kicap garam gula secukupnya ....biarkan hingga sedikit kering..tutup api dan hidangkan...selamat mencuba bagi yang teringin ye,,

14 comments:

vee said...

kak..hmmm..sedapnya sambal tempoyak n sambal goreng basah..my faveret..lagi2 ditambah plak dgn petai..mmg terangkat!!silap2 mak mertua lalu pun x perasan!!hee..

Datin El said...

vee..makan tempoyak n petai juga ke? tak sangka pulak sbb akak tenguk orgnya moden gitu..bestlah satu selera kita kan.kan..

Leya said...

Kak sambal tempoyak petai ni mmg terangkat la. Favourite saya ni. Klu jumpa la sambal tempoyak petai mmg membuka selera dan baerkali2 tambah.....bila la nak dapat makan ni...kecur dibuatnya...hehehe

Datin El said...

salam Leya..ni kes minat giler ni..hehe kalau nak makan meh lah sini akak masakkan..

Ayohwang said...

Salam Datin El,

Pok kalu ade sambal tempoyok dang petai ni, tak dok lauk lain pong dakpe...

Datin El said...

salam Ayohwang...memanglah pok kita pon macam tu juga makan sampai menjilat jari..dulu2 tak pandai makan petai rasa pahit lah mcm2 skg ni petai dah rasa manis sampai org tukang ajar pun pelik..lawan tokey..

mama Tiara said...

nampak sedap ja sambal tempoyak tu Datin El.tapi saya belum pernah rasa plak tempoyak tu..petai pun saya tak pernah makan..hu hu..mcm manalah saya ni..

Datin El said...

mama tiara..ish..ish..kalau tak pernah rasa cuba rasa gerenti nak lagi..sedaplah sayang makanan2 tradisi kita ni..cuba ye jgn tak cuba..

geraugebang said...

dua-dua feberet gerau

Datin El said...

salam gerau..samelah kite ek

zaidharis said...

datin,
saya lapaq,
heheheh~

tengok sambal tempoyak,
mana tahan,
huh,
tergugat.

saya simpati dengan kak farid,
saya doakan,
semoga dia dicucuri rahmatNya.

Datin El said...

zaidharis..wah..orang bujang ni pandai makan tempoyak juga ke..cuba masak ye senang gile tau..t.ksh diatas simpati zaid pada kak faridah ye..

LiNda said...

owh kak..mana leh tahan ngan lauk pauk neh ?

rasanya nasi sepinggan tak cukup !. kena tambah sedulang !

hahahaha

Datin El said...

LiNda..haha tulah pasal tayang lama sikit nak tenung puas2 sambil telan airlioq