BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, September 10, 2009

Peha ayam goreng rangup berempah


bahan2
5 ketul peha ayam
1 sudu kecil garam
1 sudu makan kunyit
3 biji bawang merah
4 bawang putih
2 cm halia
2 sudu kecil cili serbuk
1 sudu kecil serbuk jintan putih
2 sudu kecil serbuk ketumbar
2 sudu kecil serbuk pati ayam
1 sudu kecil lada sulah
1 sudu besar tepung jagung

sukatannya agak2 lah ye mengikut kuantiti ayam..

bersihkan ayam
bawang merah bawang putih dan halia - dikisar
gaulkan ayam dengan semua bahan dan perap kira2 1 jam ( lebih lama diperap lagi sedap)
goreng ayam hingga keperangan masak dan garing..

selamat berpuasa semua.

10 comments:

ain said...

sedapnya tengok ayam tu!!! kebetulan mlm nanti nak buka posa kat kfc pulak tu. request from ikram!!

Datin El said...

Ain..nak pi buka posa kat kfc ke..emm..nak ikut..

umi_e said...

salam kak... anak saya suruh buat ayam camni - semalam dia tengok sini terus kata sedapppppppppppppp :D

* kenapalah sekarang ni saya macam alergic untuk masak ya... :S

Leya said...

Salam Datinel....tgk gambar tu mmg gerenti sodap nampak mcm ranggup...mintak sikit!!!!

Datin El said...

umi-e..hehe kalau dah elergic kena beli jelah..budak2 mmg pantang tenguk ayam tak jemu langsung.

Datin El said...

leya..salam ..alamak dah elek laa..awat tak habaq awai2..hihi

MamaFaMi said...

Makan ni dengan thai sweet chillie sauce mesti sedap!

cikmanggis said...

datin,selamat hari raya maaf zahir dan batin,halalkan segala yang termakan dan terminum,maaf segala yang terlanjur kata atau pun perbuatan.salam untuk hj nasir dan hajjah Peah ya..salam juga untuk opah.

Datin El said...

mamafami..betul tu..mmg kena.

Datin El said...

CIKMANGGIS CEPATNYE BERMAAF2AN..SABORLAH DULU YE..HIHI