BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, September 3, 2009

Ikan pari panggang bersambal




bahan2

2 keping ikan pari

bahan rempah

bawang merah
bawang putih
kunyit
halia
cili kering
buah keras
belacan / petis
garam
gula
limau kasturi
minyak utk menumis

bersihkan ikan pari gaul dengan garam dan kunyit
blend semua bahan rempah
panaskan minyak tumis bahan yang telah diblend tadi hingga betul2 masak dan garing perisakan dengan garam dan gula
masukkan ikan dan gaulkan hingga rata dan sebati dengan sambal kira2 - 5 minit
letakkan ikan yg dah bersalut dgn sambal tadi keatas alluminium foil atau daun pisang dan balut kemas..
panggang didalam oven atau diatas bara hingga ikan cukup masak..
sebelum dimakan perahkan jus limau diatas ikan..
sangat enak dimakan bersama nasi putih panas2 diwaktu berbuka puasa nanti..
selamat berpuasa dan selamat berbuka..
salam.

12 comments:

ain said...

sedapnya kakkk!! kalau ler pas tu ada kailan ikan masin ngan tom yam seafood...pehhh..perfecttt!!!!!

fzi said...

Salam datin...
Ohh ikan pari faveret anak2 ngan papa anak2 ni datin...dia orang suka sebab tak serabut ngan tulang senang makan...hehe

vee said...

sedapnye..pari panggang tu..apatah lg bila bersambal..mmg terangkat!!

MaNjE said...

dah lama tak makan pari panggang cmni..
dulu emak rajin bungkus dalam daun pisang..huu skarang takde daa~

cikmanggis said...

salam datin,hari lauk apa?cm blom ada idea lagi..hmmm..dok cari idea..yang senang masak dan yang sedap..dan yang murah hihi

deeja said...

cutenyer ikn pri tu...deeja sllu bako cicah ayor asam je...

Datin El said...

ain..A'ahkan mmg best klu ada tp akak kawankan dgn pecal dan sambal goreng je..lain kalilah ain..tq

Datin El said...

fzi..hehe..tu lah untung beli ikan pari ni timbang isi aje..

Datin El said...

vee...dah terangkat tinggi pun vee..hihi.

Datin El said...

manje..daun pisang dah susah nak dapat pakai alluminium foil je ..tp tak wangi mcm daun pisang.

Datin El said...

cikmanggis..kita msk terutup ikan cencaru lemak putih sayur campur n ikan masin goreng ..murah sedap n senang..hihi.

Datin El said...

deeja..sedap juga bakar n cecah air asam klu rajin masak asam pedas pun sedap..