BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, February 16, 2009

sup orang demam




semenjak dua menjak ni cuaca cukup panas anak2 dan bapak budak kat umah ni tak berapa sihat selsema sakit tekak dan batuk..jenuh juga tukang masak ni nak memikir apa yang nak dimasak...pikir punya pikir dapatlah idea sup ni...walau pun nampak simple je tapi sekali kena pasti nak lagi(tapi tunggu demam lah) nak buatnya senang je sediakan bahan2 seperti dibawah ni.
5 biji kentang
1 peket suhun *
3 keping tauhu kering*
6keping cendawan kering*
300g daging @ isi ayam
1 biji bawang merah(dihiris)
3 ulas bawang putih
1 sudu teh lada sulah
1 sudu teh serbuk pati ayam
1 sudu teh minyak bijan
sedikit minyak untuk menumis
1 biji telur( dipukul)
kicap cair(menggantikan garam)
* rendam hingga lembut dan potong
masukkan minyak masak bersama minyak bijan bila cukup panas tumis bawang putih dan bawang merah hingga wangi masukkan daging atau isi ayam yang dihiris nipis masukkan lada sulah dan sos tiram kacau sebentar masukkan kentang kacau lagi masukkan air tutup periuk bila dah mendidih masukkan suhun tauhu kering dan cendawan perisakan dengan kicap cair dan serbuk pati ayam akhir sekali masukkan telur yang telah di pukul tadi terus tutup api tapi terus mengacau sebentar...selamat mencuba.

5 comments:

inahar ali said...

salam datin el..meh umah kita..anda di tag..hehe!

Batrisyia delights cake said...

salam dati el..u duk mane?tq dtg blog sy..bole la 'berkawan'..hihi

Batrisyia delights cake said...

hai datin el..slmt berkenalan..cantik blog u nie..u duk mane?

Batrisyia delights cake said...

hai datin el..slmt bkenaln..u duk mane?

Datin El said...

wkumslm Batrisya..el memang tengah pusing2 cari kawan ni t.ksh kerana sudi berkawan dgn el..kita tinggal area semenyih wak..penah tak sampai sini? kalau dulu semenyih ni tempat jin betentang skg ni dorang sume dah cabut lari..