BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, April 7, 2010

Oreo Cheese Cake..anak2ku...






Salam semua..
Inilah rupanya kek yang dibuat oleh dua orang anak perempuan kesanyangan suami saya ( hehe ummi pun sayang juga) setelah jenuh saya menyuruh mereka untuk membuatnya hujung minggu lalu...bukanlah nak paksa sangat tapi sayang lebihan cheese takut2 bercendawan dah membazir pulak .. terlanjur diorang ada kat rumah bagilah can diorang masuk dapur pulak kan...(sebenarnya kita nak rehat..hihi) ..tapi biasalah budak2 ni bila balik cuti serupa macam tak ada kat rumah duduk betapa kat dalam bilik..bila kita tolak pintu sorang tengah meniarap tersengeh2 mengadap laptop seorang tengah terlentang melayan lagu...hai..kalau dah kahwin macamanalah nak layan makan minum suami niii...walau macamana pun t.ksh banyak lah kat amim n chim jadi juga oreo cheese cake dorang walau pun biskut tu kurang hancur kasar2 silap pandang macam kek cincau pulak..takpe yang penting ada rasa umi bagi 4****...kurang 1* sebab tak dihias..ok resepi kita cnp dari blog batrisia..tq siti.

Resipi Oreo Cheesecake
Bahan:-
30 keping oreo cookies (buang cream tengah) - kisar halus(sy guna sebungkus lebih biskut oreo)
1/4 cawan butter - cairkan
Bahan Filling:-
16 oz (2 cawan) cream cheese - lembutkan
1/2 cawan gula halus
1/2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan sour cream
2 biji telor
1 cawan oreo yang dicincang halus (sebungkus biskut oreo)

Cara Menyediakan:-

Base :- gaulkan oreo kisar dengan butter cair rata-rata. Tekan dalam loyang yang telah digris dan dialas. Pre-heat oven pada suhu 180 Celcius.

Filling:- Pukul cream cheese, gula dan esen vanila dengan kelajuan sederhana hingga benar-benar sebati. Masukkan sour cream dan pukul sebati. Masukkan telor satu persatu dan pukul sebati. Kemudian masukkan oreo yang telah dicincang halus tadi, kaup balikkan hingga rata. Bakar secara "steam bake" (letak loyang adunan dalam loyang lain yang berisi air) pada selama 45 minit/hingga bahagian tengah benar2 masak. Sejukkan sekurang-kurangnya selama 4 jam/bermalam.

Selamat Mencuba

14 comments:

indahhouse said...

salam datin el,
Itu dah cukup bagus kak, dapat buat ciskek. sedap gak tu. teringat adik2 pompuan saya. huhu, dulu2 kena tunggu disuruh gak.dah kna paksa, lama2 diaorg serah diri kat dapur. kikiki

Datin El said...

indahhouse..salam..hehe anak2 akak ni memang boleh masak tapi ada sikit liat..nak2 klu maknye ada dirumah..

zarin said...

baguslah anak akak dah ada skill memasak..senang lah akak kan...ish teringat lak saya dulu , lepas kawin baru terhegeh hegeh belajar masak...malu je suami dok rasa terlebih masin la terkurang itu ini lah..hais mcm2 la..

Datin El said...

zarin..akak pun dulu macam tu juga..tiap2 hari mati kutu ape nak dimasak..tapi suka belajar lame2 taulah kan..janji jangan malas..

inahar ali said...

huhuuu...kita pun nk 2 potong datinel..aritu pernah wat resipi nih mmg sedap..just nice!! anak2 seme berebut..hehe!

Datin El said...

inahar..tunggu eh kite panaskan enjin jap..sat lg kite anto 2 ketoi..

Anonymous said...

salam datin..beruntung ada anak dara yg minat memasak ..ringanlah sikit kan..

Datin El said...

salam kak yam..kena paksa juga budak2 ni..kalau ikutkan malas dorang satu apa pun tak tau nantikan kak yam..

cikmanggis said...

Nakkk....5 potong!

Unknown said...

I would say that was a great effort.Bagus sangat.Bila dah ada family sendiri berubahlah dia orang nanti.Sekarang ni manja.Masa berlalu pantas ya.Salam dari Umi.

Anonymous said...

salam datin el...bertuahnya ada anak dara yang pandai masak pulak tu...tabik springlah kak akak dan anak2...ima sendiri pun tak berani nak mencuba...tapi nak simpanlah resepi ni...kot2 rajin nak cuba nnt.

Datin El said...

CM sori dah licin..hehe lenkali ye.

Datin El said...

umihoney..memang budak2 ni sangat manja..mdh2an akan berubah bila dah ada tanggungjwp nanti.insyaAllah.

Datin El said...

ima..salam..biasalah anak perempuan mmg kena diajar sikit sebanyak hal masak mmasak ni supaya tak kekok kemudian hari nanti kan ima..tq