BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, February 22, 2009

BUBUR NASI & SAMBAL GELODOK






Sesekali makan bubur nasi ni memang menyelerakan tapi yang menjadi masaalahnya pulak perut cepat lapar dan terpaksalah ulang makan berkali-kali...dikampung el bubur nasi ni dimakan bersama telur masin sayur kangkung goreng dan sambal gelodok...pelikkan nama sambal ni tapi percayalah rasanya memang sedap dan ngam betul kalau dimakan dgn bubur nasi ni..

Untuk mendapat rasa yang lebih sedap dan disukai anak2 bubur nasi ni el masak dgn dicampurkan bersama sosej(potong kecil), bawang merah ( dihiris) bawang putih & halia( diketuk) sedikit serbuk lada hitam, kiup ayam, sedikit minyak bijan dan garam secukupnya.

Untuk menyediakan sambal gelodok pula kena sediakan bahan2 dibawah ni.

4 biji cili merah
30 biji cili api
2 biji bawang merah
1 cm belacan( kalau tak ada resdung lebih sikit lg ok.. hihi)
100 g ikan bilis
1 sudu makan gula

cili merah cili api dan bawang dipotong setelah itu digoreng bersama ikan bilis dan belacan jangan terlalu garing atau terlebih goreng bimbang nanti pahit pulak sambalnya..kemudian tumbuklah semua bahan tadi bagi yang rajin dan blend saja bagi yang tak berapa nak rajin bersama gula ..dah siap bolehlah dihidang dan dimakan bersama bubur nasi tadi..sekian.

4 comments:

inahar ali said...

sambal gelodok ni masakn jawa ke datinel? tapi nmpak menyelerakan lebih2 lagi klu dimakan ngan nasi panas ek! pergh...!!!

Datin El said...

A'ah kot..klu makan dengan nasi kena pulak ada telur mata kerbau barulah terangkat tak yah lauk lain inahar ek..

cikmanggis said...

bubur ni makanan asas suami dan anak-anak kita ni datin cuma variasinya berbeza..tapi cikmanggis tetap sukakan nasi biasa,telur mata kerbau dan budu!burpp!..hehe pastu dok cium tangan!

Datin El said...

jangan cium tangan je tepis telinga sket bukan ape halau lalat hehe...